Islandske votter – vettlingar

bilde
Var på Island i sommer og kjøpte med meg 3,2 kilo islandsk ull!! Var det noen som sa at jeg får litt å gjøre fremmoverr? 😀 😀
Har allerede strikket en islandsgenser til mannen, men den ble for kort på armene (og det var noe drit å rekke opp nedenfra og strikke lenger), så det er foreløbig en UFO.

Her er det første par ut med islandske votter, strikket i Lett-lopi på pinne nr 4. Virker som tradisjonen er å sette sammen flere ulike, tradisjonelle mønsterborder, etter hva restegarn en har. Jeg så ikke så mye strikkede votter i Reykjavik (det gikk mest i strikkegensre/jakker), men rundt om på forskjellige turistattraksjoner solgte de håndstrikkede votter, hvor ikke et par var likt et annet 🙂

Jeg brukte denne oppskriften jeg fant på Ravelry (Oma´s wanten) som utgangspunkt, men gjorde noen endringer for å få de mer lik de vottene jeg smugfotograferte rundt om kring på turistattraksjonene. Jeg droppet tommelen på siden og den lange vrangborden. Norske votter har  jo ofte helt spisse topper, men likte i grunn disse som er litt flatere oppå. De siste maskene er strikket sammen med «usynlig søm», en teknikk jeg blir mer og mer glad i.

One thought on “Islandske votter – vettlingar

Legg igjen en kommentar

